Jak efektywnie zarządzać zespołem?

Prawidłowo zarządzany zespół to efektywny zespół, a efektywny zespół przynosi większe zyski dla firmy. Rzecz w tym, że zarządzanie pracą podległej grupy jest procesem wieloetapowym, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także doświadczenia. Nierzadko sprawia to niemałe problemy nawet doświadczonym menedżerom, a jeszcze większe – początkującym, którzy dopiero poznają swój fach. Jak nauczyć się efektywnego zarządzania zespołem? Postawić na naukę na własnych błędach? A może lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie ze szkolenia? Zarządzanie zespołem to fundament istnienia każdej firmy, spróbujmy więc odpowiedzieć na te szalenie ważne pytania.

We wstępie wspomnieliśmy, że zarządzanie pracą podległego zespołu ma charakter wieloetapowy. To prawda. Proces ten zaczyna się już w momencie rozpoczęcia rekrutacji. Wybór osób z odpowiednimi kwalifikacjami i predyspozycjami do wykonywania określonych zadań to jedna z kluczowych kwestii. Budowanie grupy to jednak dopiero pierwszy etap. Później w grę wchodzą procesy takie jak delegowanie zadań, egzekwowanie ich wykonywania, motywowanie i rozwiązywanie problemów, bo takie na pewno pojawią się prędzej czy później. To wszystko wymaga ogromnej wiedzy i umiejętności praktycznych. Można próbować zdobyć je samodzielnie, ale znacznie lepsze rezultaty da szkolenie z zarządzania zespołem.

W biznesie każdy błąd generuje koszty

Na temat efektywnego zarządzania pracą zespołu powstały niezliczone artykuły i poradniki, sygnowane przez mniej lub bardziej kompetentnych autorów. Większość wskazuje na te same kroki, a ich praktyczna przydatność jest znikoma. Czy można bowiem opisać tak skomplikowany proces w jednym krótkim tekście? Oczywiście, że nie. W tym gąszczu można też natrafić na całkiem trafne porady. Jest jednak jedno „ale”.

Nawet korzystając z najlepszych poradników, nie da się uniknąć błędów początkującego. Niestety, samodzielna nauka jest równoznaczna z nauką na własnych błędach. Trzeba samemu sprawdzić, które techniki działają, a które nadają się do kosza. O ile samodzielna nauka może dać dużą satysfakcję, to w praktyce na pewno okaże się niezwykle kosztowna. Każdy popełniony błąd będzie bowiem prowadził do spadku efektywności zespołu, a to z kolei pociągnie za sobą koszty dla firmy. Nie brzmi to zachęcająco, prawda? A może zamiast stawiać na naukę na własnych błędach, lepiej po prostu zapisać się na kurs z zarządzania zespołem? Tak, to zdecydowanie lepszy pomysł.

Co dają szkolenia z zarządzania zespołem?

Szkolenia zarządzanie zespołem mają niezwykle szeroki zakres tematyczny. Osoby początkujące mają dzięki nim okazję nabyć wiedzę ogólną w tym zakresie, a bardziej doświadczeni menedżerowie mogą zgłębić szczegółowe zagadnienia z tej dziedziny. Menedżerowie i nie tylko, bo takie kursy są dedykowane także dla kadry zarządzającej, pracowników działu HR i wszystkich specjalistów uczestniczących w zarządzaniu i kierowaniu.

Każdy, kto weźmie udział w merytorycznym i rzetelnym szkoleniu, zyska szansę pogłębienia swoich kompetencji menedżerskich, poszerzenia zdolności interpersonalnych i zdobycia wiedzy, która umożliwi skuteczne oddelegowywanie zadań i egzekwowanie ich wykonywania. Co istotne, niektóre programy szkoleniowe uwzględniają też zajęcia z prawa pracy, co z punktu widzenia osoby zarządzającej ma niebagatelne znaczenie.

Kursy w tym zakresie są prowadzone jako szkolenia otwarte i zamknięte. Jeżeli zachodzi konieczność poszerzenia kompetencji większej grupy, lepiej zdecydować się na opcję zamkniętą. Z kolei szkolenia otwarte sprawdzają się najlepiej w przypadku pojedynczych osób lub niewielkiej grupy menedżerskiej.

 

Artykuł sponsorowany

0 komentarzy

Dodaj komentarz